ТЕЛ.: (044) 428-76-10
М. КИЇВ, ВУЛ. ІГОРІВСЬКА 14А


Автоматизовані системи керування дорожнім рухом, розвиток велосипедної інфраструктури та будівництво об'їзної дороги, упровадження електронного квитка та лічильники споживання електроенергії у тролейбусах – ці і багато інших змін очікують на краматорців у найближчий перспективі.


У 2017 р. в рамках виконання завдань за Проектом USAID "Муніципальна енергетична реформа в Україні" фахівці ІМР розробили для Краматорська Концепцію підвищення ефективності пасажирських перевезень та осучаснення транспортної інфраструктури міста. Це перший крок до створення Плану сталої міської мобільності, що дозволить місту залучити грантові кошти, пільгові кредити та інвестиції, своєрідна "дорожня карта", яка посилює можливості влади та мешканців Краматорська щодо створення ефективної транспортної системи.

 

mobility 1 02 cover 

Місцеві ЗМІ відзначили важливість цієї роботи і перспективи для міста, підготувавши матеріал із 7 частин:

Как алгеброй гармонию поверить (чвстина 1 із 7);

Маємо те, що маємо (частина 2 із 7);

Общественный транспорт: камо грядеши? (частини 3-4 із 7);

Как нам обустроить наши сети (частина 5 із 7); 

Велосипед: догоним и перегоним Копенгаген? (частина 6 із 7); 

Всякая всячина и подведение итогов (частина 7 із 7).

 

Див. огляд Концепції в електронному виданні Kramatorsk Post "Краматорск мобильный или транспортная революция" від 25.01.2018.

Сучасним інструментом для підтримки, обґрунтування та прийняття рішень в області управління транспортною інфраструктурою, що дозволяє проводити збір, обробку, розрахухок, зберігання і візуалізацію транспортних і соціально-економічних даних є мультимодальна транспортна модель міста.

 

До цього часу, в Україні, тільки три міста - Київ, Львів, Івано-Франківськ - мали такий інструмент, а тепер до них приєднався і Краматорськ.


Транспортна модель міста Краматорська створена в середовищі сучасного програмного забезпечення PTV Visum (Німеччина) з метою розрахунку обсягів пасажиропотоків, інтенсивності та умов руху всіх видів транспорту, розрахунку сценаріїв, опрацювання варіантів оптимізації роботи транспорту, оцінки роботи транспортної мережі і проектів з розвитку транспортної інфраструктури.


Для розроблення моделі виконаний аналіз мережі громадського, приватного, вантажного та велосипедного транспорту в місті.

 

Проведене дослідження дозволило виявити:

  1. Значну задубльованість трас маршрутів (наявність 2-3-4 маршрутів із трасами, які або дублюються на 80-90%, або слідують паралельними вулицями в межах пішохідної доступності).
  2. Надмірну кількість маршрутів на деяких вулицях (що суттєво зменшує пропускну здатність).
  3. Недостатню густину тролейбусної мережі (низка густонаселених районів міста не мають доступу до тролейбусних маршрутів).
  4. Неефективне використання тролейбусної мережі (значна частина тролейбусної інфраструктури використовується маршрутами із інтервалом у 40-60 хв).
  5. Нефункціональну трамвайну систему (трамвай працює в районах, що нездатні забезпечити пасажиропотік, достатній для ефективної роботи цього виду транспорту).
  6. Низку маршрутних таксі, що обслуговують пасажиропотоки, які значно перевищують місткість рухомого складу
  7. Відсутність об'єктів велоінфтраструктутри
  8. Неефективність роботи та управління світофорними обєктими міста

kramat-transp-1

 

Рисунок 1. Перевантаження вулиць маршрутним транспортом

 

 

kramat-transp-2

 

Рисунок 2. Трамвайні лінії, які лежать в стороні від густонаселених районів

 

1. Запровадити нову мережу громадського транспорту, яка передбачає відкриття 9 нових маршрутів, реорганізацію деяких із наявних, а також закриття 19 маршрутних, неефективних автобусних (2а, 5а) та тролейбусних (1,3) маршрутів.

 

2. Реалізувати маршрути з найбільшим пасажиропотоком як тролейбусні. Це здешевить перевезення та зробить їх більш екологічно безпечними. Для цього запропоноване будівництво низки тролейбусних ліній, зокрема, вул. Дніпровською, Краматорським бульваром, вул. Двірцевою, бульв. Машинобудівників, у Старому місті. Місту також запропонували відмовитися від реалізації деяких раніше запланованих ліній, оскільки на маршрутах, що їх могли б використовувати, не очікується значного пасажиропотоку.

 

kramat-transp-3

 

Рисунок 3. Наявна, проектна та запропонована контактна мережа

 

3. Зробити автобусними маршрути, на яких немає потреби в рухомому складі місткістю 100 осіб. Для них рекомендують використовувати 8- та 10-метрові низькопідлогові автобуси середнього класу (залежно від пасажиропотоку).Пропозиції щодо нової маршрутної мережі проаналізовані в транспортній моделі м. Краматорська. Завдяки цьому експерти отримали очікувані наслідки реорганізації маршрутної мережі. Зокрема, вдалося майже вдвічі зменшити кількість маршрутів та на третину знизити викиди парникових газів, не збільшивши кількість пересадок та час поїздки у громадському транспорті. Щодо ролі видів транспорту в структурі перевезень, вони теж змінюються: тролейбус, який сьогодні посідає вторинну позицію, стає основою транспортної системи міста, обслуговуючи понад 55% усіх поїздок громадським транспортом. Ще понад 30% обслуговуватимуть автобуси середнього класу (8-10 метрів), таким чином, частка маршрутних таксі в структурі перевезень не перевищуватиме 15%.

 

kramat-transp-4

 

Рисунок 4. Структура пасажиропотоків до реформування

 

kramat-transp-5

 

Рисунок 5. Структура пасажиропотоків після реформування

 

4. Розвивати велоінфраструктуру міста. Краматорськ перебуває на етапі формування заходів із розвитку велосипедного руху. Основна проблема – у відсутності в місті мережі веломаршрутів та об'єктів інфраструктури. Згідно з соціологічним дослідженням, частка використання велосипедів для щоденних переміщень містом становить менше 1%. Цей вид транспорту застосовується для поїздок з дому на роботу і в зворотному напрямку, а велокористувачі мають вік більше 35 років, що свідчить про непопулярність велосипеду серед молоді міста.


Відповідно до аналізу переміщень мешканців міста, розташування житлової забудови, концентрації місць прикладання праці, інтенсивності руху транспорту спеціалісти розробили Концептуальну схему веломаршрутів міста. Загальна протяжність веломаршрутів – близько 100 км, з них маршрутів I категорії – 42 км; II категорії – 50 км; рекреаційних маршрутів – 8 км.

 

kramat-transp-6

 

Рисунок 6. Схема веломаршрутів міста Краматорська

 

5. Впровадити систему АСКДР - автоатизовану система керування дорожнім рухом – сучасний інструмент для контролю і управління світлофорною мережою міста. Автоатизована система керування дорожнім рухом (АСКДР) – сучасний інструмент для контролю і управління світлофорною мережою міста.

 

Впровадження АСКДР дозволяє:

  • скоротити затримки транспорту,
  • підвищити безпеку руху та оперативність керування рухом,
  • знизити викиди шкідливих речовин та рівень шумового забруднення.

Для оптимізації руху транспорту, зменшення експлуатаційних витрат автомобільного транспорту, непродуктивних втрат робочого часу пасажирів та негативного впливу на навколишнє середовище, проведені розрахунки оптимізації циклів світлофорного регулювання з подальшою синхронізацією за типом "зелена хвиля". Всі розрахунки проведені з використанням спеціалізованого програмного забезпечення Lisa+ та PTV Vissim.

 

kramat-transp-7


Рисунок 7. Візуалізація роботи зеленої хвилі в середовищі імітаційного моделювання PTV Vissim

 

Візуалізація роботи зеленої хвилі представлена у відеоролику за посиланням https://youtu.be/MiOq0e6R86s