ТЕЛ.: (044) 428-76-10
М. КИЇВ, ВУЛ. ІГОРІВСЬКА 14А


Варте уваги

 

Фінансування: ДТЕК

Термін виконання: 2012 - 2015

Роль ВБО "Інститут місцевого розвитку": виконавець Проекту

 

 

Головна мета Проекту "Енергоефективні школи" - виховання свідомого та відповідального майбутнього споживача енергоресурсів, який розуміє технічні та фінансові проблеми енергопостачальних підприємств та підтримує їх своїми діями: зберігає і раціонально використовує енергетичні ресурси та своєчасно сплачує за отримані послуги. Завдання Проекту - виховання в учнів енергетично та екологічно грамотної поведінки та стилю життя, актуалізації проблеми раціонального використання енергетичних та інших ресурсів, залучення учнів до дій, спрямованих на зниження споживання ресурсів та зменшення негативного впливу на довкілля.

 

Методологічно проект побудований за принципом "програма дій". Вивчаючи проблеми енергопостачання і енергозбереження, що їх розглядають на уроках, учні поступово схиляються до думки про необхідність дій для вирішення цих проблем. На завершальному етапі учням пропонували самостійно розробити і впровадити проектні пропозиції, націлені на вирішення виявлених під час проведеного ними енергоаудиту проблем енергозбереження у класі, школі та своїй квартирі або будинку. У рамках вивчення курсу за вибором "Основи енергопостачання та енергозбереження" учні планували та впроваджували інформаційні кампанії, спрямовані на підвищення обізнаності вчителів, батьків, мешканців мікрорайону щодо енергозбереження та ощадливого ставлення до енергоресурсів.

У рамках навчального курсу проводили екскурсії для учнів пілотних класів шкіл-учасників Проекту на підприємства ДТЕК із генерації теплової та електричної енергії.

 

За фінансування ДТЕК з 2012 року ІМР було впроваджено три хвилі Проекту "Енергоефективні школи" у 116 загальноосвітніх навчальних закладах (ЗНЗ) 24 населених пунктів України:

 

  • Перша хвиля: 2012 - 2013 навчальний рік. 11 ЗНЗ м. Києва

5 шкіл, які розробили кращі проекти з підвищення енергоефективності шкільних приміщень і провели найбільш активні інформаційні кампанії, отримали від ДТЕК по 180 тис. грн на впровадження їхніх проектів; ще 2 школи отримали по 20 тис. грн і решта ЗНЗ – по 15 тис. грн на реалізацію одного із розроблених енергоефективних заходів.

 

  • Друга хвиля: 2013 - 2014 навчальний рік. 55 ЗНЗ (33 ЗНЗ з 18 міст присутності компанії ДТЕК, 11 ЗНЗ Києва, 11 ЗНЗ Дніпропетровська)

Школи-учасники другої хвилі розробили 54 проектні пропозиції, націлені на підвищення енергоефективності або покращення комфорту перебування в приміщеннях шкіл. 10 ЗНЗ-переможців у Києві і Дніпропетровську отримали по 130 тис. грн для реалізації їхніх енергоефективних проектів. 10 ЗНЗ-переможців в решті міст − по 40 тис. грн. Інші учасники Проекту отримали заохочувальні призи (від 20 до 30 тис. грн) на упровадження окремих енергоефективних заходів. У будівлях ЗНЗ-учасників другої хвилі також щодо проведено професійний енергоаудит, що дозволило їм підготувати портфель енергоефективних проектів для подальшої участі у грантових та донорських програмах із енергозбереження.

 

  • Третя хвиля: 2014 - 2015 навчальний рік. 50 ЗНЗ Києва, Дніпропетровська та 11 міст діяльності компанії ДТЕК (Дніпропетровська, Запорізька, Івано-Франківська області)

 

Навчально-методичний комплекс курсу розроблений фахівцем ІМР к.т.н., доцентом Кадрією Сафіуліною за підтримки USAID у рамках упровадження Проекту "Реформа міського теплозабезпечення в Україні" (2009-2013).

 

 

Досягнуті результати

  1. Факультативний курс "Основи енергопостачання та енергозбереження" упроваджений для учнів 6-8 класів 116 ЗНЗ 24 населених пунктів України за період 2012-2015 рр.
  2. Вчителі та адміністрація ЗНЗ отримали методичну та консультаційну допомогу щодо упровадження навчального курсу та організації і проведення інших заходів за Проектом: енергоаудит шкільних приміщень, екскурсії на енергопостачальні підприємства, конкурс на зменшення споживання електроенергії, інформаційна кампанія, конкурси на кращий малюнок/відеоролик на тему енергозбереження, конкурс проектних пропозицій тощо).
  3. Підготовлено посібники "Про енергопостачання та енергозбереження для майбутнього споживача", "Збірник додаткових матеріалів для проведення занять та інших заходів навчально-виховного процесу з питань енергозбереження", а також засадничі документи із впровадження Проекту (Положення про: урочистий запуск Проекту; проведення занять та інших заходів навчально-виховного процесу з питань енергозбереження; конкурс на зменшення споживання електроенергії; конкурс проектних пропозицій із підвищення енергоефективності та/або покращення теплового комфорту шкільного приміщення).
  4. У червні 2016 р. навчально-методичний комплект курсу за вибором "Основи енергопостачання та енергозбереження" у складі програми курсу та посібника отримав гриф Міністерства освіти та науки України (лист № 2.1/12-Г-268 від 02.06.2016).
  5. У листопаді 2015 р. Проект "Енергоефективні школи", що протягом 3-х років упроваджувався ВБО "Інститут місцевого розвитку" в рамках Програми соціального партнерства компанії ДТЕК, став переможцем конкурсу "Кращі соціальні проекти України".
  6. За результатами проведення конкурсів на зменшення споживання електричної енергії (тривалість конкурсу – 2 місяці) в середньому споживання електроенергії в школах-учасницях зменшилось на 12.3%. У рамках першої хвилі проекту 11 ЗНЗ загалом зекономили 19 701 кВт·год електроенергії на суму 23462 грн (за чинним у 2013 р. тарифом на електроенергію) за рахунок інформаційної кампанії та впровадження організаційних і низьковитратних технічних заходів із електрозбереження. У рамках другої хвилі проекту 55 ЗНЗ зекономили 108181 кВт·год або 134 025 грн (за чинним до 1 липня 2014 р. тарифом на електроенергію). Під час третьої хвилі Проекту до участі у конкурсі на зменшення споживання електроенергії долучилися 144 учасники - 50 основних пілотних шкіл та 94 навчальні заклади міста Києва в рамках окремого конкурсу. У рамках третьої хвилі 50 навчальних закладів - учасників Проекту - заощадили 72 305 кВт·год електроенергії на суму 117 495 грн. Учасники окремого конкурсу - 94 школи міста Києва - зменшили споживання електроенергії на 11.8% та заощадили 106 836 кВт·год на суму 173 609 грн. Отже, загальні обсяги заощадження електроенергії протягом реалізації конкурсу у третій хвилі Проекту становлять 179 141 кВт·год на суму 291 104 грн (чинний тариф 1.625 грн/кВт·год), а усереднене змншення споживання між усіма навчальними закладами становить 12.3%. Загальна сума грошової економії за конкурсом на зменшення споживання електроенергії у трьох хвилях Проекту становить майже півмільйона гривень.

Результати впровадження Прооекту отримали високу оцінку серед його учасників.

 

За результатами моніторингу та оцінки Проекту виявилось, що сподобалось брати участь у Проекті під час першої хвилі 90% опитаних учнів, другої - близько 94% учнів, третьої - майже 95%.

 

Визнають корисність участі у Проекті для своїх дітей більше 93% батьків учнів пілотних ЗНЗ (перша хвля), 97% (друга хвиля) та 97.5% (третя хвиля). Таким чином, Проект рік від року отримує все вищу оцінку як опитаних учнів, так і їхніх батьків.

 

Відмічають зміну звичок на енергоощажні 95% опитаних учнів (перша хвиля), 98% (друга хвиля) та 99.7% (третя хвиля).

 

Серед вчителів понад 95% опитаних підтримують упровадження Проекту в інших ЗНЗ України. солідарні з педагогами майже 97% опитаних батьків учнів, які також підтримують ідею поширення Проекту в Україні.