Із приємністю інформуємо наших шановних читачів, що 8 лютого 2022 р. у рамках проєкту «Енергоефективні школи: нова генерація» відбувся online семінар «Діти за «зелене» майбутнє: зробимо разом нашу Планету екоенергоефективною!».
У навчальному семінарі взяли участь майже 120 освітян із 66 закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) та міських підрозділів освіти Донецької та Луганської областей.
Зі вступним словом до учасників звернувся Вадим Галицький, керівник Департаменту з регіональної політики ТОВ «ДТЕК»: «Збереження екологічного балансу є невід’ємною частиною успішного ведення бізнесу ДТЕК. Покращення екологічної ситуації в регіонах присутності компанії та збереження довкілля для майбутніх поколінь - пріоритетна ціль ДТЕК. Докладаються значні зусилля для мінімізації негативного впливу виробничих викидів на всіх стадіях робочого процесу. Ці кроки повною мірою відповідають прагненню України дотримуватися європейських тенденцій у природоохоронній сфері». За словами спікера, завдяки проєкту школярі будуть навчатися заощаджувати енергоресурси, отримають базові знання про раціональне споживання енергії та важливість її економії, долучаться змалечку до екологічних проблем нашої Землі та сприятимуть своїми діями попередженню змінам клімату. Діти також будуть знайомитися з тим, як виробляють електроенергію та тепло, як її постачають у будинки й на підприємства та як можна уникнути втрат енергоресурсів.
Організаційні, методичні та практичні засади впровадження курсу «Збережемо довкілля разом» для 4-го класу ЗЗСО висвітлила Кадрія Сафіуліна, старша консультантка з питань залучення громадськості ВБО «Інститут місцевого розвитку». Спікерка звернула увагу учасників на два види матеріалів, які розроблені за проєктом "Збережемо довкілля разом"*. Зокрема це навчально-методичний комплект у складі програми курсу та посібника для 4-го класу ЗЗСО. Інший матеріал розташований на онлайн-платформі у вигляді коміксів, задач та тестів до кожного уроку. Особливістю нового курсу є застосування сторітеллінгу - створення цікавої історії із використанням базових технік, зокрема за схемою: мандрівка героїв, проблема, яку потрібно вирішити і хеппі-енд. Люди і, насамперед, діти полюбляють історії, тому такий прийом уможливлює підвищити інтерес здобувачів освіти та їхніх батьків до вивчення цього курсу. Під час доповіді, було охарактеризовано змістові модулі, теми та кожен урок за програмою курсу. Розглянуто практичні завдання, продемонстровано відео про важливу проблему зміни клімату.
Юлія Свєженцева, консультантка з питань залучення громадськості ВБО «Інститут місцевого розвитку» у своїй презентації «Чому вчить казкова історія» зазначила, що сучасним дітям недостатньо просто отримувати знання про довкілля і його збереження, навіть у форматі цікавої казки-коміксів. Для того, щоб вони змогли вибудовувати своє доросле життя в тих екологічних умовах, які, на жаль, ми їм залишаємо на планеті Земля, дітям вже зараз потрібно допомогти формувати інший світогляд, життєві принципи та цінності. Сучасні діти успадкували споживацьку культуру дорослих, бо, наприклад, дівчатка хизуються тим, у кого більше ляльок Лол. Вони поки ще не усвідомлюють, що на всі ці іграшки, та інші численні речі з нашого побуту витрачаються обмежені ресурси довкілля. І ці самі речі, яким вони так радіють сьогодні, вже за короткий час перетворяться у синтетичний непотріб на сміттєзвалищі.
Навчити берегти довкілля теоретично, просто надаючи інформацію, - неможливо. Треба докорінно змінити у дітей і дорослих ставлення до природи - започаткувати нові практики, наслідувати позитивним героям, формувати «здорові» життєві цілі та наміри. Усе це поєднано в казковій історії. Юлія Свєженцева ознайомила учасників зібрання з персонажами та фабулою казки. Від уроку до уроку, від теми до теми у головних героїв формується відповідальність, екологічна свідомість і культура. Вони не нав’язуються ззовні, а приходять як поступове осмислення Тарасиком і Катрусею, а отже, сподіваємося, і здобувачами освіти, свого повсякденного життя, всіх процесів у довкіллі і місця людини, людської діяльності в ньому.
Про всі можливості програми дистанційного навчання освітньої платформи Еnergyschool та процедуру реєстрації на новий курс «Збережемо довкілля разом» доповідав Микола Лисенко, технічний консультант ВБО «ІМР». У своїй презентації він розповів про можливості Програми дистанційного навчання (ПДН) завдяки цілодобовому абсолютно безкоштовному доступу до цієї платформи та забезпеченню необмеженого доступу до навчання в будь-який зручний для користувачів час. Географічно відвідувачі ПДН можуть перебувати в будь-якій точці Землі, обмежені тільки наявністю Інтернету і засобами підключення до нього. Спікер розглянув різні підходи до проходження чотирьох розташованих на платформі освітніх курсів, відмінності у форматах навчання: шкільний, індивідуальний та міжрегіональний. Детально описав процедуру реєстрації адміністратора школа, вчителя і учня, у т. ч. як правильно в робочому кабінеті додати курс, працювати з журналами оцінок, подій, класами та іншими функціями Програми. Микола Лисенко також розглянув зміст матеріалів курсу «Збережемо довкілля разом», розміщених на онлайн-платформі, описав можливості і варіантм їх вивчення, проходження інтерактивної ігрової карти, тестів, завдань, міні-ігор. Доповідач надав контакти та посилання, де можна отримати інструкції, технічну та науково-методичну підтримку проєкту, а також відповів на запитання учасників семінару стосовно практичної частини втілення нового курсу.
Хочемо відмітити, що для більшого заохочення дітей, їх старань у проходженні навчання, будуть організовані додаткові конкурси та мінігра в рамках нового курсу «Збережемо довкілля разом». Про це докладніше розповіла Інна Коновалова, консультантка з питань залучення громадськості ВБО «ІМР». Екологічна свідомість прищеплюється змалку, тож дітям запропоновано проявити креативність, долучитися до коллективного челенджу на кращий екологііний комікс, взяти участь у конкурсі відеороликів «екологічний лайфхак» та виграти сучасні подарунки: конструктори «Знавець», powerbank та настільну гру «Екомемо».
Тематика конкурсних робіт може включати такі проблеми, як:
- забруднення навколишнього середовища, його причини і наслідки;
- боротьба із забрудненням води, повітря, ґрунту;
- вплив діяльності людини на навколишнє середовище;
- правила поведінки у природі;
- екологічна безпека та ін.
Спікерка зауважила, що важливо, щоб форма організації екологічної освіти відкривала нові можливості для підвищення інтересу дітей до пізнання довкілля і забезпечувала їх пізнавальну активність. Для поціновувачів інтерактивних навчань, запропонована мінігра - «Розкрийте секрети природи» в яку можна грати на будь-якому смартфоні чи комп’ютері. А на кращих, екологічно свідомимх учасників, котрі успішно пройдуть навчання і здобудуть максимальний бал, очікують чудові подарунки. Конкурсні роботи переможців будуть опубліковані на офіційному сайті проєкту та висвітлені у соціальних мережах.
Після завершення виступу спікерів, учасники семінару могли задавати запитання та отримувати вичерпні відповіді від організаторів зустрічі. Спікери та організатори заходу отримали багато побажань і слів вдячності.
*Для довідки
Статтю підготовлено у межах проєкту «Збережемо довкілля разом», який є переможцем національного конкурсу інновацій EastCode 2021, впроваджується ВБО «ІМР» за технічного адміністрування Center42 у межах Програми ООН з відновлення та розбудови миру та за фінансової підтримки урядів Данії, Швейцарії та Швеції.
Думки, зауваження, висновки або рекомендації, викладені в цій статті, належать авторці і не обов’язково відбивають погляди ООН та урядів Данії, Швейцарії та Швеції.
Програму ООН з відновлення та розбудови миру реалізують чотири агентства ООН: Програма розвитку ООН (ПРООН), Структура ООН з питань гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок (ООН Жінки), Фонд ООН у галузі народонаселення (UNFPA) і Продовольча та сільськогосподарська організація ООН (ФАО).
Програму підтримують дванадцять міжнародних партнерів: Європейський Союз (ЄС), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Посольство США в Україні, а також уряди Данії, Канади, Нідерландів, Німеччини, Норвегії, Польщі, Швейцарії, Швеції та Японії.