тел.: (044) 428-76-10

вул. Нижній Вал, 15, офіс 403, м. Київ, 04071


30 жовтня на платформі «ZOOM» відбулася онлайн-конференція «Енергоефективність у дії», на яку зареєструвалися понад 290 керівників підрозділів освіти та центрів професійного розвитку педагогічних працівників із 22 областей України.

 

Захід провела Всеукраїнська благодійна організація «Інститут місцевого розвитку» (ВБО «ІМР») у партнерстві з Міністерством освіти і науки України (МОНУ). Мета заходу – ознайомлення освітян з новим проєктом «Енергоефективність у школах», який під егідою МОНУ і за фінансової підтримки Світового банку впроваджуватиме ВБО «ІМР».

 

Під час конференції також було представлено два навчально-методичні посібники, підготовлені за участі вчителів 20 шкіл Дніпропетровщини в рамках дослідно-експериментальної роботи (ДЕР) «Розробка механізмів розвитку компетентностей з енергоефективності та енергозбереження здобувачів загальної середньої освіти на засадах міжгалузевої інтеграції».

 

Генеральний директор Директорату шкільної освіти МОНУ пан Ігор Хворостяний привітав учасників конференції від імені міністерства. За його словами, «все почалося з урядової Ініціативи запровадити у школах уроки з енергоефективності для формування свідомого, енергетично та екологічно грамотного громадянина. Ініційовано проєкт з метою інтеграції матеріалів з енергоефективності та енергозбереження у зміст шкільної освіти, щоб діти з ранніх років навчалися економити енергоресурси. Актуальність цих знань та навичок є особливо гострою у часи війни. Запровадження освітніх модулів з енергоефективності уможливить сформувати компетентності учнівства з енергоефективності та енергозбереження, причому учні навчаться застосовувати їх у побуті і далі у громадському житті».

 

Старший економіст Світового банку пан Шіро Наката подякував за запрошення на конференцію і розповів про підтримку Світовим банком глобальної зеленої трансформації в регіонах Європи, Центральній Азії і в Україні. Спікер відмітив: «Проєкт з енергоефективності, який Світовий банк підтримує сьогодні, є важливим для розвитку практичних навичок з енергозбереження. Ми прагнемо створити практичні модулі, щоб навчити управлінню енергоспоживанням. Учні й молодь будуть застосовувати отримані знання та навички, які можуть реально змінити ситуацію як у класах, так і вдома. Ми будемо надавати молоді точні знання про кліматичні виклики і рішення, які можемо реалізувати. Разом ми формуємо покоління, яке буде розуміти цінності енергетики і розбудовувати стійке зелене майбутнє».

 

Директор Департаменту з регіональної політики компанії ДТЕК пан Вадим Галицький зазначив, що проєкт «Енергоефективні школи» реалізується у співпраці з ВБО «ІМР» та МОНУ з 2012 року. Спікер висловив подяку ВБО «ІМР» та її команді за те, що, попри на важкі часи, змогли зберегти цей проєкт. Пан Вадим зауважив: «Це не єдиний проєкт, який ми впроваджуємо у співпраці з МОНУ. Зараз міністерство та інші урядові інституції реалізують проєкт щодо відновлення шкіл на деокупованих територіях. Ми пишаємося тим, що ДТЕК бере участь у відбудові шкіл, створенні інклюзивного та енергоефективного простору». Він побажав плідної роботи учасникам і попросив пам’ятати про важку щоденну роботу енергетиків, які працюють, щоб люди мали у своїх домівках тепло і світло.

 

Виконавчий директор ВБО «Інститут місцевого розвитку» пан Руслан Тормосов розглянув концепцію інноваційного проєкту «Енергоефективність у школах», який передбачає запровадження навчальних модулів з енергоефективності у навчальний процес у 4-12-х класах НУШ. Зупинився на історії проєкту «Енергоефективні школи», який компанія ДТЕК підтримує з 2012 року, коли до проєкту долучилися 11 київських закладів освіти, і дотепер (у 2024 р. навчання пройшли 3 127 шкіл з 1 500 міст, сіл та селищ). Спікер зазначив: «Наразі у співпраці зі Світовим банком розпочинається розробка навчальних модулів – посібників для запровадження у базовій середній та профільній старшій школах. На підтримку впровадження освіти з енергоефективності буде проведено десять різноманітних заходів, створено відеоролики, реалізовано інформаційну кампанію. Очікуємо на участь у проєкті 3 000 закладів освіти».

 

У своєму виступі старша спеціалістка з питань залучення громадськості ВБО «ІМР» пані Кадрія Сафіуліна наголосила на важливості формувати у дітей молодшого шкільного віку енергоефективні цінності, звички, поведінку, які визначатимуть їхнє майбутнє життя. Зупинилася на ранкових зустрічах, які є важливою частиною освітнього процесу в початковій школі, охарактеризувала їхню структуру (вітання, обмін інформацією, групове заняття, щоденні новини). Висвітлила основні завдання ранкової зустрічі. Навела приклади двох тематичних ранкових зустрічей. Відмітила вагомий внесок вчителів-експериментаторів у практичні аспекти підготовки ранкових зустрічей.

 

Представниця комунального закладу «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради (КЗ «ДАНО» ДОР) пані Оксана Бутурліна розглянула п’ять «джерел енергії». На її думку, перше джерело енергії – це лідерство та пасіонарність, друге – цифровізація як фактор сталості, третє – STEM-освіта для майбутнього, четверте – соціальний діалог. П’ятим «джерелом енергії» пані Оксана називає енергоефективність та енергозбереження. Спікерка також ознайомила учасників з результатами ДЕР, проведеної у 2021-2024 роках на базі закладів загальної середньої освіти Дніпропетровщини.

 

Суть діяльнісного підходу та його роль у формуванні компетентностей з енергоефективності та енергозбереження висвітлила представниця КЗ «ДАНО» ДОР пані Ірина Коляда. Він передбачає активну участь учнів, практичне застосування та розвиток навичок. Етапами уроку є мотивація, введення в урок, основна частина уроку, рефлексія. Для розвитку компетентностей з енергоефективності та енергозбереження учні вивчають способи раціонального використання енергоресурсів та методи підвищення ефективності енергоспоживання. У них формуються навички економного споживання енергії, впровадження енергозберігаючих технологій та зміни поведінки. Діяльнісний підхід дозволяє застосовувати отримані знання у реальних ситуаціях.

 

Консультант ВБО «ІМР» з технічної підтримки платформи дистанційного навчання (ПДН)  Микола Лисенко розповів про ПДН проєкту ДТЕК «Енергоефективні школи», яка абсолютно безкоштовна, дає змогу навчатися у зручний час і дітям, і дорослим та автоматично оцінювати рейтинг і результати. Спікер описав формати навчання. Для учнів різних вікових категорій проєкт пропонує такі курси: «Абетка з основ житлово-комунального управління» для учнів 9-11-х класів, «Основи енергопостачання та енергозбереження» для учнів 6-8-х класів, «Мій енергоефективний будинок» для учнів 4-го класу, «Збережемо довкілля разом» – продовження курсу для 4-го класу з посиленою екологічною складовою. У навчальні курси для початкової школи інтегровано ігри, за допомогою яких стимулюється інтерес та активність учнів. Пан Микола пояснив, як пройти реєстрацію, щоб долучитися до проєкту.

 

Запитання учасників засвідчили їхню зацікавленість у виступах спікерів. Онлайн-конференція «Енергоефективність у дії» стала першим з десяти запланованих освітніх заходів та, за відгуками освітян, пройшла на високому рівні. Тож проєкт «Енергоефективність у школах» успішно стартував.

 

Матеріали конференції.

 

Велика подяка та добрі побажання всім учасницям й учасникам нашої конференції!