У час викликів і змін освіта має відповідати на ключові питання сьогодення. Саме тому відбулася серія вебінарів «Інтеграція уроків з енергоефективності в навчальну програму» для вчителів 10-11 класів із 13 областей України. Заходи організувала Всеукраїнська благодійна організація «Інститут місцевого розвитку» (ВБО «ІМР») у співпраці з МОН України у межах проєкту Світового банку «Уроки енергоефективності».
Головна мета — не просто дати учням знання про енергоресурси, а навчити їх мислити критично, діяти відповідально і робити сталий вибір у щоденному житті. Для цього було розроблено новий навчальний модуль «Енергоефективність та альтернативні джерела енергії у будівлях», що вже має гриф МОН України.
Це більше, ніж уроки. Це — старт для змін.
Яна Конотопенко, консультантка з питань освіти Світового банку, подякувала освітянам за їхню відданість і підкреслила важливу роль вчителів як агентів змін: «Для мене велика честь бути серед педагогів, які щодня не лише передають знання, а й формують екологічну свідомість та відповідальні звички в учнів. Ваша праця, особливо в умовах війни, — це фундамент сталого розвитку України. Світовий банк переконаний: шлях до досягнення Цілей сталого розвитку починається у шкільному класі. Ми з гордістю підтримуємо ініціативи, що інтегрують теми енергоефективності та клімату в освітній процес. Представлений модуль — це приклад практичного підходу. Він не лише дає знання, а й допомагає учням застосовувати їх у повсякденному житті, формуючи навички раціонального енергоспоживання. Ця ініціатива є частиною програми LEARN, спрямованої на посилення стійкості та доступності освіти в Україні, а також підтримку реформи Нової української школи — з акцентом на екологічну грамотність. Ви, шановні вчителі, надихаєте молодь, розвиваєте критичне мислення і формуєте громадян, здатних будувати сталу Україну».
Руслан Тормосов, виконавчий директор ВБО «ІМР», доктор економічних наук, доцент, представив навчальні курси на онлайн-платформі https://energyschool.org.ua/, розповів про модулі для 4–11 класів, а також порекомендував, як можна інтегрувати теми посібника «Енергоефективність та альтернативні джерела енергії у будівлях» у навчальні програми для 10-11 класів (презентація).
Олена Шеліманова, консультантка ВБО «ІМР», к. т. н., доцентка, розповіла про енергоефективність як пріоритетний напрямок розвитку економіки України (презентація). Вона також розкрила тему використання альтернативних джерел енергії в системах опалення будівель (презентація).
Ляна Буравльова, консультантка ВБО «ІМР», підкреслила, що «важливо впроваджувати культуру енергозбереження серед дітей, адже молоде покоління стає каталізатором змін у суспільстві». Спікерка зосередилася на другому уроці посібника, присвяченому енергоощадності у будівлях (презентація).
Педагоги позитивно оцінили тематику заходу та відмітили її важливість. Оксана Бутурліна, завідувачка кафедри управління інформаційно-освітніми проєктами Дніпровської академії неперервної освіти, поділилася: «Хочу подякувати команді ІМР за те, що ви продовжуєте рух за енергозбереження та розвиток необхідних компетентностей здобувачів освіти. Як людина, яка створює навчальні посібники за напрямом STEM, хочу відзначити, що ви дуже послідовно і спрямовано розробляєте цей контент, який гарно інтегрується в різні курси, і що продовжується це на засадах міжгалузевої інтеграції. І вчитель з вашою допомогою отримає конкретні, практичні, повноцінно розроблені навчальні і методичні матеріали, які зможе використати у своїй діяльності за принципом «бери і роби». Ми із задоволенням будемо імплементувати ці модулі в закладах освіти Дніпропетровщини».
Світлана Палієва, учителька математики Смілянської загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів №1, відзначила: «Дякую за змістовну та корисну інформацію – це не просто теорія, а й багато інфографіки, реальних кейсів. Треба переосмислити велику кількість інформації. Коли вже почнемо застосовувати на практиці, то вже будемо обирати для себе методи і засоби подання інформації учням».
Пані Оксана, викладачка старших класів, поділилася враженнями: «Велика подяка за якісну роботу. Дуже важливі питання — з нетерпінням чекаємо на підручники!» Руслан Тормосов відзначив: «Ми створили не просто посібник — це інструмент для формування світогляду покоління, яке житиме у світі відновлюваної енергії».
Посібник уже має гриф МОН України та буде надісланий усім учасникам. Для них також підготовлено додаткові матеріали.
Матеріали заходу доступні для всіх охочих:
– програма вебінару;
– відеозапис.
Цей вебінар — ще один доказ того, що спільна робота фахівців і педагогів дає потужний результат. Попереду — впровадження, і ми впевнені: з такою спільнотою освітян зміни точно відбудуться.
Разом ми виховуємо покоління, яке знає, як берегти енергію — і робить це свідомо.