тел.: (044) 428-76-10

вул. Нижній Вал, 15, офіс 403, м. Київ, 04071


27 травня 2025 року відбувся навчальний онлайн-вебінар «Інтеграція уроків з енергоефективності в навчальну програму» для вчителів 4-х класів закладів загальної середньої освіти з 23 областей України. Захід організувала Всеукраїнська благодійна організація «Інститут місцевого розвитку» (ВБО «ІМР») у партнерстві з Міністерством освіти і науки України за фінансової підтримки Світового банку в межах проєкту «Уроки енергоефективності».

 

У межах цієї ініціативи було розроблено два нові посібники для 4 класу:

• «Ранкові зустрічі “Енергоефективність та виклики воєнного часу”»,

• «Енергоефективні уроки в 4 класі Нової української школи».

 

Мета цих посібників — формування у молодших школярів соціально значущих компетентностей у сфері енергоефективності та відповідального енергоспоживання. Під час вебінару учасникам презентували концепцію проєкту, методичні підходи до впровадження теми енергоефективності у навчальний процес, а також показали приклади інтеграції цих тем у різні предмети шкільної програми. Шизука Кунімото, фахівчиня з освітніх програм Світового банку, звернулася до учасників з теплими словами: «Щиро вдячна всім учителям за вашу віддану працю. Ви не просто навчаєте — ви формуєте спосіб мислення, цінності та звички, які визначають майбутнє наступних поколінь. Навіть у непрості часи ви зберігаєте якість освіти, створюючи міцний фундамент для розвитку України. У Світовому банку ми переконані, що шлях до екологічно сталого майбутнього починається саме зі школи. Саме тому ми з гордістю підтримуємо проєкти, що інтегрують теми клімату та енергії у щоденне навчання. Нові посібники — це не просто навчальні матеріали, а потужний інструмент виховання екологічної свідомості. Це знання, що мають силу змінювати світ».

 

Руслан Тормосов, виконавчий директор ВБО «ІМР», доктор економічних наук, доцент, розповів про проєкт «Уроки енергоефективності», окреслив зміст навчальних посібників для 5–11 класів та підказав, де шукати додаткову інформацію з теми заходу. Детально зупинився на методичному підході до інтеграції тем енергоефективності та енергозбереження в навчальні програми для 4-го класу, який став основою посібника «Енергоефективні уроки в 4 класі Нової української школи». Разом із присутніми обговорили, як теми енергоефективності можна досліджувати через математику, українську й англійську мови, образотворче мистецтво та інші предмети, а також через міжпредметну інтеграцію. Наприкінці виступу доповідач наголосив, що запропоновані варіанти інтеграції — лише відправна точка для великого простору навчальних можливостей. Енергетична освіта, як живий організм, може проникати в будь-які дисципліни, надихаючи учнів через різноманітні формати та контекст (презентація).

 

Кадрія Сафіуліна, кандидатка технічних наук, доцентка, консультантка ВБО «ІМР», розповіла про методику та практику організації ранкових зустрічей за навчально-методичним посібником «Ранкові зустрічі “Енергоефективність та виклики воєнного часу”». Розробка містить 17 тем з енергоефективності та житлово-комунального управління, що відповідають змісту авторського посібника «Таємниці енергоефективного будинку» для 4-го класу і враховують бачення педагогів 20 ЗЗСО Дніпропетровщини – учасників дослідно-експериментальної роботи у 2021-2024 рр. Три завершальні ранкові зустрічі містять корисні поради за брошурою «Лайфхаки школи незламності», підготовленої технічними фахівцями ВБО «ІМР» для подолання викликів, пов'язаних з руйнуванням та пошкодженням енергетичної системи України. Авторка висвітлила основну мету та завдання ранкових зустрічей. Розглянула етапи ранкових зустрічей: привітання, обмін інформацією, групове заняття, щоденні новини; навела приклади розроблених ранкових зустрічей, практичних вправ та тестів (презентація)

 

Ляна Буравльова, консультантка ВБО «ІМР», підкреслила, що «важливо впроваджувати культуру енергозбереження серед учнів молодшого шкільного віку, адже це значно вплине на поширення практик енергозбереження не лише серед дітей, але й їхніх родин. Такі уроки допоможуть маленьким українцям вже з ранніх років не тільки свідомо використовувати енергоресурси, але й усвідомити важливість енергоефективності у своєму щоденному житті. Інтеграція уроків з енергоефективності у шкільну програму 4 класу сприятиме більш цікавому і гнучкому засвоєнню матеріалу молодшими школярами». Спікерка зосередилася на одному з кейсів посібника (презентація).

 

На завершення заходу вчителі поділилися враженнями та практичними кейсами, а також отримали відповіді на запитання.

 

Галина Побива, вчителька початкових класів Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №4 запитала: «Я вже давно навчаю своїх дітей темам енергоефективності, але ці посібники з такими гарними матеріалами, підказками для вчителів маємо змогу отримати лише зараз. Мої діти із задоволенням вже вивчають тему енергоефективності і застосовують отримані знання на практиці, дітки беруть навіть платіжки у батьків, і ми вивчаємо їх і вчимося заощаджувати. Вони легко розуміють, що можна економити кошти і витрачати їх на цукерки, наприклад. Це дуже цікаво». Руслан Тормосов відповів, що здобуття грифу для посібників зайняло певний час. Але учасники вже згодом отримають ці посібники і з наступного року зможуть використовувати їх у навчанні.

 

Ольга Мірошниченко, вчителька початкових класів КЗ «Пісочинська початкова школа» «Надія», відмітила: «Дуже цікаві матеріали, обговоримо з керівництвом школи і будемо впроваджувати в щоденне навчання. Наші діти дуже кмітливі, прогресивні, з цифровими технологіями на «ти», вже зараз думають про те, як їм раціонально використовувати кошти. Упевнена, що їм буде цікаво заощаджувати, берегти наші безцінні ресурси не тільки у школі, а й вдома».

 

Не були на вебінарі, але хочете дізнатися більше про інтеграцію теми енергоефективності в 4 класі ? До вашої уваги:

Кожен урок про енергоефективність — це крок до свідомого майбутнього. І саме вчителі сьогодні закладають цеглинки тієї нової України, де енергозбереження стане не лише знанням, а способом життя.